HSC islamic history 1st paper suggestion 2024 । ইসলামের ইতিহাস ও সংস্কৃতি ১ম পত্র সাজেশন ২০২৪ । এইচএসসি

HSC islamic history 1st paper suggestion 2024 । ইসলামের ইতিহাস ও সংস্কৃতি ১ম পত্র সাজেশন ২০২৪ । এইচএসসি

HSC islamic history 1st paper suggestion 2024 । ইসলামের ইতিহাস ও সংস্কৃতি ১ম পত্র সাজেশন ২০২৪ । এইচএসসি

সৃজনশীল প্রশ্ন ১ : হোয়াংহো নদীর তীরে প্রাচীন চীনা সভ্যতার উন্মেষ ঘটেছিল। হোয়াংহোকে চীনের দুঃখ বলা হলেও এই নদী অধিবাসীদের জীবনে বিশাল ভূমিকা রাখে। সদ্য আবিষ্কৃত এক প্রক্রতান্বিক নিদর্শনে তাদের ধর্ম বিশ্বাসের ইঙ্গিত পাওয়া যায়। সেখানে একজন সম্রাটের কফিন পাথরের দেয়াল ছারা সুরক্ষিত করা আছে। কফিনের চারদিকে পাথরনির্মিত সশস্ত্র সৈন্যরা কঠোর পাহারায় নিয়োজিত।

ক. পেপিরাস কী?
খ. মিসরীয়দের চিত্র লিখন পদ্ধতি সম্পর্কে ধারণা দাও।
গ. উদ্দীপকের হোয়াংহো নদীর ভূমিকার মতোই কি নীল নদ মিসরীয় সভ্যতায় ভূমিকা রেখেছিল? ব্যাখ্যা দাও।
ঘ. উদ্দীপকের আলোকে মিসরের ফারাও সম্রাটদের সমাধি সংরক্ষণের বিবরণ দাও।

সৃজনশীল প্রশ্ন ২ : জনাব ‘ক’ অধ্যক্ষ হিসেবে কলেজের দায়িত্ব গ্রহণ করে কিছু বিষয়ের ওপর অধিক গুরুতু দেন। যেমন, কোনো গুরুত্বপূর্ণ সিদ্ধান্ত তিনি একা গ্রহণ না করে বরং শিক্ষক পরিষদের সাথে আলোচনা করে তা গ্রহণ করেন। পূর্বে কলেজের কোনো আর্থিক ফান্ড ছিল না। নতুন অধ্যক্ষ ব্যাংকে একাউন্ট খুলে কলেজের সকল আয় সেখানে সংরক্ষণ করেন। দৈনন্দিন খরচ বাদ দিয়ে উদ্বৃত্ত অর্থ তিনি সেখানে সংরক্ষণ করেন। তাছাড়া উদ্বৃত্ত অর্থ তিনি কলেজের উন্নয়ন ও বৃত্তি আকারে শিক্ষার্থীদের মধ্যে বন্টন করে দেন।

ক. হযরত ওমর (রা) কত খ্রিষ্টাব্দে খিলাফতে অধিষ্ঠিত হন?
খ. খালিদ বিন ওয়ালিদ ইতিহাসে বিখ্যাত কেন? ব্যাখ্যাসহ লেখো।
গ. সিদ্ধান্ত গ্রহণে নতুন অধ্যক্ষের গৃহীত ব্যবস্থার সাথে হযরত ওমর (রা)- এর কোন প্রশাসনিক ব্যবস্থার সামঞ্জস্য দেখা যায়? ব্যাখ্যা করো।
ঘ. উদ্দীপকের উদ্বৃত্ত অর্থ’ বিষয়ে অধ্যক্ষের পদক্ষেপে হযরত ওমর (রা)-এর নীতির প্রতিফলন লক্ষণীয়- উক্তিটি বিশ্লেষণ করো।

সৃজনশীল প্রশ্ন ৩ : জাতিগত দাঙ্গায় সিয়েরা লিওনের জনজীবন প্রায় বিপর্যস্ত। সামান্য স্বার্থহানি ঘটলেই তারা বড় সংঘাতে জড়িয়ে পড়ে। ফলে তাদের সামাজিক, রাজনৈতিক ও অর্থনৈতিক কাঠামো ভেঙে পড়েছে। এ অবস্থায় জাতিসংঘের উদ্যোগে বাংলাদেশের শান্তিরক্ষী বাহিনী সেখানে যুদ্ধ, নির্যাতন, অসাম্য দূর করে শান্তি ও স্থিতিশীলতা ফিরিয়ে আনার লক্ষ্যে দিনরাত কাজ করছে।

ক. ‘মালা’ কী?
খ. সাবায়ে মুয়াল্লাকাত বলতে কী বোঝায়? ব্যাখ্যা করো।
গ. উদ্দীপকে বর্ণিত জাতিগত দাঙ্গার সাথে প্রাক-ইসলামি আরবের কোন বৈশিষ্ট্যের মিল পাওয়া যায়? ব্যাখ্যা করো।
ঘ. উদ্দীপকের শান্তিরক্ষী বাহিনীর কর্মকাণ্ডের আলোকে আরব জীবনে ইসলামের ভূমিকা নিরূপণ করো।

HSC islamic history 1st paper suggestion 2024 । ইসলামের ইতিহাস ও সংস্কৃতি ১ম পত্র সাজেশন ২০২৪ । এইচএসসি

সৃজনশীল প্রশ্ন ৪ : মাসের মধ্যে সুরমা নদীর উভয় তীর প্লাবিত হয়। প্লাবনের ফলে উভয় তীরের ভূভাগ অত্যন্ত উর্বর হলেও বন্যায় উঠতি ফসলের ব্যাপক ক্ষয়ক্ষতি হয়। এ মহাসংকট কাটিয়ে উঠতে তিনি সুরমা নদীর তীরে বাধ দেয়ার উদ্যোগ নেন এবং খাল কেটে পানি ধরে রাখার ব্যবস্থা গ্রহণ করেন। ফলে কৃষিক্ষেত্রে উন্মোচিত. হয় এক নতুন দিগন্ত।

ক. কোন শব্দ থেকে ব্যাবিলন শব্দের উৎপত্তি?
খ. জাজিরাতুল আরৰ বলতে কী বুঝ? ব্যাখ্যা করো।
গ. উদ্দীপকের সুরমা নদীর সাথে কোন নদীর সামঞ্জস্য যায়? ব্যাখ্যা করো।
ঘ. জনা আামী ঘানোরর দেলার তুলনায় তোমার পঠিত সভ্যতাটি কোন অর্থে অধিক সমৃদ্ধ? যুক্তি দাও।

সৃজনশীল প্রশ্ন ৫ : রাজা আলমগীর তার সাম্রাজ্যে ব্যাপক সংস্কার সাধন করেন। কেন্দ্রীয় টাকশাল স্থাপন করে নির্দিষ্ট মানের মুদ্রা চালু করেন। ফলে ক্রেতা-বিক্রেতা উভয়ে উপকৃত হয়। ব্যবসা-বাণিজ্যেরও প্রসার ঘটে। তিনি প্রচলিত ডাক ব্যবস্থাকে আধুনিকীকরণ করেন। সাম্রাজ্যের সৌন্দর্যৃদ্ধির জন্য সুরম্য প্রাসাদ, নান্দনিক স্মৃতিফলক প্রভৃতি নির্মাণ করেন, যা সকলের দৃষ্টি কাড়ে । এভাবে স্থাপত্য শিল্পের বিকাশে তিনি অনবদ্য ভূমিকা রাখেন।

ক. “কুব্বাতুস-সাখরা’ কী?
খ. খলিফা আবদুল মালিক কর্তৃক আরবী ভাষা জাতীয়করণের বিষয়ে ধারণা দাও।
গ. উদ্দীপকের রাজা আলমগীরের মুদ্রা সংস্কার খলিফা আবদুল মালিকের মুদ্রা সংস্কারের অনুরূপ-ব্যাখ্যা করো।
ঘ. স্থাপত্য শিল্পের উন্নয়নে উদ্দীপকের রাজার তুলনায় আবদুল মালিকের কৃতিত্ব ছিল অনেক বেশি- উক্তিটির যথার্থতা যাচাই করো।

সৃজনশীল প্রশ্ন ৬ : ব্যাখ্যা দিয়ে সাধারণ মানুষকে মন্দ ও পাপ কাজে লিপ্ত করায়, যা ইসলাম পরিপন্থি তারা প্রকৃত সত্যের বিদ্রোহ ও যুদ্ধ ঘোষণা করে। নব্য ইসলাম ধর্ম গ্রহণকারীগণ ইসলামের মর্মবাণী অনুধাবন করতে না পারায় এবং কোনো মহান নেতার সাহচর্য না পাওয়ায় দুর্বল ইমানি শস্তি নিয়ে সঠিক পথের বিরুদ্ধে যুদ্ধ ঘোষণা করেন।

ক. ধর্মত্যাগী ভণ্ডনবিদের বিরুদ্ধে পরিচালিত যুদ্ধের নাম কী?
খ. হুদায়বিয়ার সন্ধিকে প্রকাশ্য বিজয় বলা হয় কেন?
গ. উদ্দীপকের ভণ্ড পীরের সাথে আবু বকর (রা)-এর সময়কালের ভণ্ডনবিদের সাদৃশ্য ব্যাখ্যা করো।
ঘ. রিদ্দা যুদ্ধের প্রেক্ষাপট উদ্দীপকের আলোকে বিশ্লেষণ করো।

সৃজনশীল প্রশ্ন ৭ : রাজা ধর্মপাল রাজস্ব ব্যবস্থাকে সুদৃঢ় ও সমৃদ্ধ করেছিলেন। তবে তার পুত্র দেবপাল ক্ষমতায় আরোহণ করে রাজ্য বিস্তারে মনোযোগী হন। তিনি পূর্ব ও দক্ষিণে অনেকগুলো সফল অভিযানের মাধ্যমে বিশাল পাল সাম্রাজ্য গড়ে তোলেন। দেবপালের প্রতিটি অভিযানে সক্রিয়ভাবে সহায়তা করেছিলেন তার দুইজন বিশ্বস্ত মন্ত্রী ও কিছুসংখ্যক দক্ষ সেনাপতি।

ক. কাকে আরব বিশ্বের প্রথম রাজা বলা হয়?
খ. খলিফা আবদুল মালিককে রাজেন্দ্র বলা হয় কেন? ব্যাখ্যা কর।
গ. উদ্দীপকের রাজ ধর্মপালের সাথে খলিফা আবদুল মালিকে কোন কর্মকাণ্ডের সামঞ্জস্য রয়েছে? ব্যাখ্যা করো।
ঘ. উদ্দীপকের রাজা দেবপালের মতোই খলিফা ওয়ালিদ বিন আবদুল মালিক শ্রেষ্ঠ বিজেতা ছিলেন- উক্তিটির যথার্থতা বিশ্লেষণ করো।

HSC islamic history 1st paper suggestion 2024 । ইসলামের ইতিহাস ও সংস্কৃতি ১ম পত্র সাজেশন ২০২৪ । এইচএসসি
সৃজনশীল প্রশ্ন ৮ : জনাব আলী আজম দয়ালু, সদাশয় ও প্রজাবৎসল খলিফা। তিনি চারিত্রিক দিক দিয়ে ছিলেন সরল, অনাড়ম্বর, ধর্মানুরাগী ও কর্তব্যপরায়ণ। তিনি খুলাফায়ে রাশেদিনের আদর্শ ও ইসলামি মূল্যবোধে বিশ্বাসী ছিলেন। কর ব্যবস্থার সংস্কার করে তিনি শিল্প ও ব্যবসা-বাণিজ্যের উন্নতি সাধন করেন। তিনি ভিন্ন মতাবলম্বীদের শাসনকার্যে নিয়োগ করে এক অপূর্ব দৃষ্টান্ত রেখে গেছেন। তার বৈদেশিক নীতি ছিল শান্তি শৃঙ্খলা ও সংহতি বিধান।

ক. উমাইয়া বংশের প্রতিষ্ঠাতা কে?
খ. খলিফা সুলাইমানকে আশীর্বাদের চাবি বলা হয় কেন?
গ. উদ্দীপকে কোন খলিফার প্রতি ইঙ্গিত করা হয়েছে? ব্যাখ্যা করো।
ঘ. উদ্দীপকের আলোকে উক্ত খলিফার বৈদেশিক নীতি পর্যালোচনা করো।

More information

Introduction to Islamic Studies and Culture 1st Paper

Delving into the profound world of Islamic Studies and Culture, the first paper aims to illuminate the foundations and fundamental aspects of this rich tradition. It seeks to provide students with a comprehensive understanding of the historical, social, and philosophical aspects of Islam. The importance of this subject is immeasurable, as it not only helps to foster a deeper respect and appreciation for Islamic culture but also aids in dispelling misconceptions and promoting interfaith dialogue. 

Key Areas of Focus 

The first paper covers several key areas, each of which is crucial for a well-rounded understanding of Islamic studies and culture. These include: 

  • Historical Overview of Islam: This section covers the birth and spread of Islam, its influence on the world, and the key historical events that have shaped Islamic culture and traditions.
  • Theological Principles: This involves an exploration of the core beliefs and theological principles of Islam, including the pillars of faith, the concept of Tawhid (monotheism), and various aspects of Islamic jurisprudence.
  • Islamic Culture and Society: This focuses on the societal norms, values, and practices rooted in Islamic teachings, exploring the influence of Islam on various aspects of social life, such as family, community, and law.

Approach to Studies 

Although the subject’s depth and complexity may initially seem daunting, a systematic and focused approach can make the journey more manageable and enriching. Here are a few helpful suggestions: 

  1. Understanding Context: Interpretation of Islamic teachings always requires understanding the context. Make sure to consider the historical, social, and political backdrop when studying various aspects of Islam.
  2. Appreciation of Diversity: Islam is practiced by billions across diverse cultural contexts. Recognise and appreciate this diversity to gain a more nuanced understanding of the subject.
  3. Engagement with Primary Sources: Engage directly with primary sources, such as the Quran and Hadiths, to gain a firsthand understanding of Islamic teachings.

Conclusion 

Islamic Studies and Culture’s first paper is a gateway into a vast universe of knowledge and understanding. It provides a platform for individuals to delve deep into the history, teachings, and societal impact of one of the world’s major religions, thus fostering respect and promoting dialogue. The journey may be challenging, but it is undoubtedly rewarding.

Understanding the Fundamentals of Islamic Studies

As an essential academic discipline, Islamic Studies provides a profound understanding of the Islamic faith, its values, laws, and various aspects of Muslim culture. It’s a multidisciplinary field, encompassing theology, jurisprudence, history, culture, and philosophy, among others. This broad and deep exploration enables learners to grasp the richness and complexity of Islam as a major world religion. 

Islamic Theology and Belief 

In Islamic Studies, the first and most fundamental area of focus is Islamic theology and belief, or ‘Aqidah. This segment delves into the core beliefs of Islam, including the belief in the Oneness of God (Tawhid), Prophethood (Nubuwwah), Life-after-death (Akhirah), and Divine Decree (Qadar). The students also explore the importance of these beliefs and their implications on the life of a Muslim. 

Islamic Jurisprudence 

The study of Islamic Jurisprudence, or ‘Fiqh’, is another fundamental pillar in Islamic Studies. This area focuses on understanding the Islamic laws derived from the Quran and the Hadith. It offers insights into various aspects of Islamic law, such as personal laws, criminal laws, business laws, and international laws from an Islamic perspective. It affords learners a chance to appreciate the wisdom and rationale behind each law. 

Islamic History and Culture 

The field of Islamic Studies also covers the rich and diverse history and culture of Islam. This includes the life of the Prophet Muhammad, the caliphs, the development of Islamic civilizations throughout history, and their contributions to various fields such as science, art, philosophy, and literature. Understanding this historical context allows learners to comprehend the evolution of Islamic thought and practice over

Islamic studies, far from being a narrow religious discipline, is an interdisciplinary field that covers numerous aspects of human life. It delves into the understanding of the teachings of Islam, its history, culture, and its impact on societies worldwide. This study is crucial to anyone seeking a comprehensive understanding of the world’s second-largest religion and its followers. 

Key Concepts in Islamic Studies 

At the core of Islamic Studies, there are certain fundamental concepts which are pivotal to grasp:

  • Tawheed: This is the belief in the oneness of Allah, which is the cornerstone of Islamic faith.
  • Prophethood: The acknowledgement and understanding of the role of prophets in Islam, particularly Prophet Muhammad, is essential.
  • Qur’an and Hadith: A deep understanding of the primary sources of Islamic law and teachings, the Qur’an and Hadith, is vital.
  • Sharia Law: This refers to Islamic law that governs all aspects of a Muslim’s life.
  • Islamic History and Civilisation: It is important to examine the historical context within which Islam emerged and evolved over the centuries.

The Significance of Islamic Studies 

Why should one delve into Islamic Studies? What makes this discipline worthy of such rigorous exploration? 

Islamic studies offer a unique lens to view and understand the world, and to appreciate the rich tapestry of human experience and cultural diversity. They foster intercultural understanding and challenge stereotypes, contributing to a more inclusive, tolerant, and peaceful world.

Focusing on the 2023 Islamic Studies and Culture Paper 

For the 2023 Islamic Studies and culture first paper, it is advisable to focus on some key areas: 

  1. The concept of Tawheed and its implications in a Muslim’s life.
  2. The life and teachings of Prophet Muhammad.
  3. A detailed study of selected chapters of the Qur’an and Hadith.
  4. An overview of Islamic jurisprudence and the application of Sharia Law.
  5. A study of Islamic history from the time of Prophet Muhammad to the present day.

By focusing on these areas, you will be well-prepared for the 2023 Islamic Studies and culture first paper. 

A Final Word 

In conclusion, Islamic studies provide a comprehensive understanding of Islam as a religion, a culture, a way of life, and a historical phenomenon. This understanding goes beyond the realm of academia and has real-world implications, fostering empathy, tolerance, and peaceful coexistence. Therefore, it is prudent to approach this discipline with curiosity and openness.

The Role of Prophets in Islam

As we delve into the fascinating world of Islamic studies, one of the paramount topics that we cannot overlook is the role of prophets in Islam. It’s no understatement to say that prophets play a central role in Islamic faith and culture, serving as messengers of God’s divine revelations. 

From the earliest accounts of Islamic scripture, prophets have been the conduits of divine will, tasked with guiding the faithful towards righteousness and moral uprightness. They are revered, respected, and regarded as the epitome of moral and ethical conduct. 

“And We certainly sent into every nation a messenger, [saying], ‘Worship Allah and avoid false gods.’ – Qur’an 16:36.”

This verse from the Quran perfectly encapsulates the universal mission of all prophets in Islam. This mission has three primary components: 
  1. Proclamation: The prophets were tasked with spreading the word of God, making his divine revelations known to the people.
  2. Guidance: They served as guiding figures, leading by example and teaching the ways of virtue, righteousness, and moral uprightness.
  3. Role Models: Prophets are considered the epitome of moral and ethical conduct in Islam. They serve as role models for believers to emulate.

Prophets in Islam are not divine entities but rather, ordinary human beings chosen by God to fulfil a divine mission. They are seen as the epitome of moral and ethical conduct, serving as role models for all believers. Twenty-five prophets are mentioned by name in the Quran, with Muhammad being the last and most significant of them. 

ProphetMain Message
AdamStart of human life
NoahCall to monotheism during a time of idolatry
AbrahamFoundation of the Kaaba
MosesDeliverance of the Israelites from Egypt
JesusClarification of the law and precursor to Muhammad
MuhammadFinal revelation (Quran) and establishment of Islam

In conclusion, the role of prophets in Islam is multifaceted and deeply intertwined with the fabric of Islamic faith and culture. They are the bearers of God’s divine revelations, the guides to moral and righteous conduct, and the role models for all believers. Understanding their role and significance is a vital part of Islamic studies and a key to grasping the essence of Islamic culture.

Significance of Islamic Culture in Today’s Society

Today’s society benefits greatly from the rich tapestry of Islamic culture. Its influence can be seen in various spheres such as art, architecture, literature, and even the sciences. Furthermore, the moral and ethical teachings of Islam hold significant value in promoting peace, tolerance, and respect among diverse communities. 

Islamic Art and Architecture 

The essential characteristics of Islamic art and architecture, notably its intricate geomeraetric patterns, have left a lasting impression on global aesthetics. Islamic design principles have been adopted in various contexts, from urban planning to interior design, offering a unique blend of functionality and beauty. 

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply